1.000 kwetsbare jongeren hebben we vorig jaar bereikt

Het verhaal van Fatih De Vos, sociaal werker bij Graffiti vzw in Gent.

Als socioloog en hiphopartiest combineert Fatih alles wat hij graag doet in zijn job. Hij geeft hiphopworkshops aan jongeren die geen makkelijke jeugd hebben. Doordat hij dit zelf meemaakte, begrijpt hij ze als geen ander. "Niet iedereen krijgt dezelfde kansen, daarom wil ik mijn steentje bijdragen aan de sociale strijd voor een betere wereld", zegt Fatih. In zijn workshops werkt hij aan het zelfbeeld van jongeren, aan hun taalvaardigheid, hun kritisch burgerschap en hun expressie. 

"Veel jongeren zijn geboren met een gouden lepeltje, anderen zonder lepeltje." 

Fatih is zelf opgegroeid in een sociale woningenwijk tussen mensen die het moeilijk hadden. "Een goed zelfbeeld had ik niet en dat heb je nodig om stevig in je schoenen te staan in deze moeilijke wereld", vertelt deze hiphopmaster. Zijn achtergrond, zijn sterk rechtvaardigheidsgevoel, het feit dat hij al van kinds af aan mensen wilde helpen en zijn opleiding sociologie, deden hem voor de sociale sector kiezen. 

"Mijn dag is goed als ik de dag van anderen goed heb gemaakt. Ik krijg energie door energie te geven."

"Ik ben niet snel trots op mezelf, maar wel op de jongeren die ik begeleid. Wanneer zij hun tekst rappen, zie ik hoe trots ze zijn. Dat is ook mijn trots. Zware onderwerpen en negatieve energie worden dan plots iets positiefs. Jongeren in de gevangenis hebben vaak negatieve teksten, maar door ze te brengen, wordt hun zelfbeeld versterkt. Dat is dus positief", legt Fatih uit. "Muziek kan therapeutisch werken." 

"De impact die ik heb, voel ik door hun ogen te lezen, door te zien hoe zij zich voelen."

Graffiti vzw in Gent bestaat intussen 30 jaar en daar zijn ze fier op. Terecht, want zonder hen zouden veel kwetsbare jongeren niet staan waar ze nu staan. "Het verschil dat ik maak, is dat jongeren meer zelfvertrouwen krijgen, meer nadenken over de wereld en over zichzelf." Fatih benadrukt dat hij nooit voor elke jongere hetzelfde verschil kan maken, ook al vertrekt hij altijd vanuit een persoonlijke connectie. Van mens tot mens. Op gelijke hoogte. Zonder zijn professionaliteit te verliezen. Zijn groot empathisch vermogen helpt hem om zich te verplaatsen in hun leefwereld. "In het begin is er vaak wantrouwen. Om dat weg te krijgen, doe ik dat extraatje meer. Soms gaan we samen even wandelen. Ik steek altijd mijn ziel in mijn werk."

"Jongeren die normaal nooit iets zeggen, bloeien open en leren zich uiten."

"Vluchtelingen die in het begin heel gewrongen zaten, brengen op het einde van een traject of een workshop hun tekst heel trots. Daarin hoor je hun verhaal over slavernij in Libië of over oorlogssituaties. Wanneer ik ze later tegenkom, kunnen ze beter Nederlands en zien ze me nog altijd als een goede vriend", zegt Fatih blij. "Sommige jongeren tillen we ook artistiek naar een hoger niveau. Wanneer ze talent hebben, krijgen ze de kans om nummers op te nemen die geproduceerd kunnen worden. We doen projecten met platenmaatschappij Sony Music. Ook als ze grafitti maken in plaats van rappen, kunnen ze doorgroeien naar betaalde opdrachten." Het is duidelijk dat Fatih en zijn collega’s de deuren naar de toekomst voor deze jongeren openzetten.

Lees ook het verhaal van...

Foto Martine

Martine

"80 daklozen heb ik vorig jaar geholpen"

Bekijk het interview

Foto Sulliman

Sulliman

"1 druggebruiker die ik jaren geleden hielp, is nu mijn collega"

Bekijk het interview

Foto Wendy

Wendy

"10 mantelzorgers hun leven maakte ik deze week lichter"

Bekijk het interview

Foto Veronique

Veronique

"30 kansarme jongeren geef ik elk jaar een toekomst"

Bekijk het interview

Foto Philippe

Philippe

"5.000 kinderen vonden vorig jaar hun plek bij ons"

Bekijk het interview

Foto Senita

Senita

"22 nieuwkomers hielp ik met hun rijbewijs"

Bekijk het interview

Foto Annelies

Annelies

"11.171 patiënten zijn door ons meer dan hun ziekte"

Bekijk het interview

Toon je trots

Ook jij kan de campagne mee helpen verspreiden: deel de straffe verhalen uit de campagne en toon de kracht van sociaal werk. Er zijn affiches, materiaal voor op sociale media, filmpjes, banners,... 

Download campagnemateriaal