De erkende begeleider AMA moet nagaan of de persoon in aanmerking komt voor de deelname aan AMA en toestemming vragen aan de uitkeringsinstantie. Dit bewijs moet je niet indienen bij de aanvraag maar ter beschikking houden.

  • niet-werkende werkzoekenden, vermeld in artikel 1, 8°, van het besluit van 5 juni 2009 houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding:
    • De deelnemer moet een toelating krijgen van VDAB (status ‘niet-toeleidbaar’). Personen met een status “arbeidszorg” komen niet in aanmerking voor AMA. VDAB maakte een procedure en modelaanvraag op. De deelnemer kan zijn aanvraag AMA elektronisch indienen.
  • personen met een leefloon:
    • De deelnemer moet een toelating krijgen van het OCMW. Hier is geen standaardprocedure. Je moet de aanvraag bij een groot OCMW versturen naar het hoofd van de dienst maatschappelijk werk en bij een klein OCMW naar de voorzitter van het OCMW.
  • personen die arbeidsongeschikt erkend zijn in de zin van de uitkeringsverzekering voor werknemers en/of de uitkeringsverzekering voor zelfstandigen en meewerkende echtgenoten:
    • Er moeten 2 documenten worden ingevuld als een klant met een ziekte-statuut wenst te starten binnen een AMA-initiatief: 
      1. Een aanvraag voor een gedeeltelijke werkhervatting tijdens de arbeidsongeschiktheid (opgelet: goed aanduiden dat het gaat om een onbezoldigde activiteit, en bij de organisatie vul je de werkpost in) 
      2. Verklaring van uitoefening van een onbezoldigde activiteit (te bezorgen binnen de maand na de start van de activiteit) 
      De persoon moet tijdens de ongeschiktheid een aanvraag van een gedeeltelijke werkhervatting indienen ten laatste één werkdag voor de start van AMA. Het formulier vermeldt een aantal termen die aan betaalde arbeid doen denken, maar niettegenstaande is dit het formulier dat moet gebruikt worden. Het aanvraagformulier beoogt immers niet enkel de beroepsactiviteiten verricht bij een werkgever. Het gaat over een standaardformulier dat over heel België van toepassing is.
      Het formulier vraagt om een arbeidsovereenkomst bij de aanvraag te voegen, in dit geval gaat het om de begeleidingsovereenkomst. Indien deze nog niet beschikbaar is op het ogenblik van indienen van de aanvraag tot toelating om het werk te hervatten, moet deze bezorgd worden aan het ziekenfonds zodra de verzekerde beschikt over deze overeenkomst. De betrokkene kan al starten met de AMA (met begeleidingsovereenkomst en Dimona Without DmfA) alvorens de adviserend arts een beslissing neemt
      Indien de beslissing uiteindelijk negatief zou zijn, heeft dit geen impact op de verstreken periode, op voorwaarde dat de mededeling van de gedeeltelijke werkhervatting en de aanvraag tot toelating uiterlijk de eerste werkdag voorafgaandelijk aan de werkhervatting is gebeurd. Dit betekent dat een eventuele negatieve beslissing geen impact heeft op de uitkering van de persoon in kwestie. Vermits de AMA onbezoldigd zijn, is er geen cumulatieregeling van toepassing. 
      Uiterlijk binnen de maand na de start van AMA moet dan het tweede formulier, de verklaring voor de uitoefening van een onbezoldigde activiteit ingediend worden.
    • Voor personen in arbeidsongeschiktheid die reeds beschikking over een toelating “onbezoldigde activiteiten” moet er geen nieuwe toelating worden aangevraagd voor zover de lopende toelating maximum 2 jaar oud is en de activiteit dezelfde blijft.
    • Voor personen in arbeidsongeschiktheid die beschikken over een toelating “vrijwilligerswerk” en wensen in te stappen in AMA, moet er voorlopig geen nieuwe toelating “onbezoldigde activiteiten” worden aangevraagd.
  • personen die een inkomensvervangende tegemoetkoming of integratietegemoetkoming ontvangen:
    • Hier is geen toestemming nodig.

Opgelet! Indien er verschillende uitkeringen gecombineerd worden, dan moet elke betrokken uitkeringsinstantie zijn toestemming gegeven hebben.