Hulplijn 1712 kreeg in 2017 per dag 19 oproepen over geweld

Uit cijfers van het jaarverslag van 1712, de hulplijn voor elke burger met vragen over geweld, blijkt dat de hulplijn in 2017 door 4.812 personen gecontacteerd werd. Dat betekent dat elke dag gemiddeld meer dan 19 personen 1712 contacteren. In 2016 namen 4.596 personen contact op met 1712. De hulplijn ontving dus in 2017 4,7% meer oproepen dan het jaar voordien. Bij de 4.812 contacten ging het in totaal over 6.792 personen over wie contact werd opgenomen.

Mensen contacteren 1712 vooral met vragen over kindermishandeling (62%) en partnergeweld (14%). Men kan hiervoor zowel per chat als per telefoon bij de hulplijn terecht. Ook het aantal bezoeken op de website www.1712.be steeg in 2017 gevoelig met 8,6% ten opzichte van 2016.

In 95% van de gevallen nemen volwassenen contact op met 1712. Kinderen en jongeren nemen opvallend minder zelf contact op. Wel winnen de kindvriendelijke websites geleidelijk aan bekendheid bij deze doelgroep.

Bekendheid van 1712

Door jaarlijks minstens één grote campagne te organiseren, maar ook door samenwerking met andere partners zoals vzw Zijn, KVLV, De Lijn,… wordt de bekendheid van 1712 steeds groter. Naar aanleiding van de vele getuigenissen over grensoverschrijdend gedrag in de sport- en de cultuursector blijkt het belangrijk dat slachtoffers weten dat er een hulplijn bestaat waar ze in eerste instantie terecht kunnen met vragen. In de hoorzittingen in het Vlaamse Parlement over grensoverschrijdend gedrag werd bevestigd hoe belangrijk het is om één aanspreekpunt te hebben.

Door de actualiteit van misbruik in de sport- en vrijetijdsector, meet 1712 sinds midden 2016 deze categorie apart. In 2017 waren er in totaal 26 oproepen over geweld in de sportsector. De hulplijn ontving 43 oproepen over seksueel geweld in de sector vrije tijd.

Chatfunctie voor jongeren

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “De cijfers van 2017 bevestigen dat 1712 de voorbije jaren steeds meer bekendheid heeft verworven. 1712 wil ook de eigen werking voortdurend verbeteren. Daarom wordt er gewerkt aan een verdere optimalisering van de inhoudelijke en organisatorische werking van de hulplijn. Zo wordt in 2018 een coördinator aangeworven, worden de openingsuren verruimd en wordt een chatfunctie voor jongeren en kinderen geïnstalleerd.”

Meer lezen over 1712: Ontdek hier alle cijfers van 2017 of zie www.1712.be

Categorie: 
Algemeen